Search

نقد و بررسی فیلم خشم و هیاهو

دانلود فیلم ایرانی

کارگردان : هومن سیدی

نویسنده : هومن سیدی

بازیپرهزینه : طناز طباطبايی, نويد محمدزاده

خلاصه جریان : زندگی به من آموخت که هيچ چيز از هيچ کس بعيد نيست!

منتقد: روزبه جعفری – امتیاز ۵ از ۱۰ (۲ از ۴)

فیلم جذاب آشکارا مجموعه ای از جزئیاتی است که سیدی به آن ها طرفدار بوده و می خواهد آن ها را در دل روایت های مختلفش جا بدهد. بدون آنکه خیلی مهم باشد که این عناصر و جزئیات، چقدر با توجه به ساختار روایت فیلم دیدنی درست هستند . این امر را هم می توان در سیزده دید هم آفریقا. گویی فیلم جالب ساز تعدادی پلان خلاقیت های بصری روایی صوتی … در کیسه ای دارد و مدام چیزی از آن ها را بیرون کشیده و مصرف می نماید . موقعیت مرکزی در مورد شخص معروف ی است که وارد رابطه ممنوعی با یک زن می شود. معین نیست که فیلـم در این موقعیت به دنبال چه چیزی است؟ قتلی رخ می دهد حال درمورد اتفاق رخ داده، فیلم جذاب ساز در ساختاری راشامونی، حادثه را از دو نقطه دید روایت می نماید . آیا این ساختار به سبب معین شدن گره اصلی فیلم جالب است؟ که بدانیم قاتل کیست؟ پس براي چه در انتها به صآسان معین نمی شود؟ اگر مهم نیست که بدانیم قاتل کیست، و صرفا موقعیتی که کاراکترها به سبب قتل در آن گرفتار شده منحنی حرکتی شان مهم است، پس جهت چه باز چیزی نمی بینیم؟ در روایت مرد با این مواجهه هستیم که زن به زور می خواهد با او درگیر رابطه شود و در نهایت مرگ زن بر اثر اتفاق بوده. در روایت زن می بنیم او صرفا برای گرفتن یک امضا پیش مرد می رود او اغفالش می نماید . همین. زمانی ما از چند زاویه دید جهت بیان یک حادثه مصرف می کنیم، که هر زاویه دید اطلاعات نو ی را در مورد موقعیت، کاراکتر ها به ما بدهد. اطلاعاتی که احتمالا با قبلی ها متناقض باشند و ما از دل تناقض به کشف حقیقت برسیم، و یا آنکه همچون تکه هایی پازل، در نهایت کلیتی را جهت مان بسازد. ولی هیچ یک از این موارد در خشم وهیاهو نیست. این تنوع زاویه دید هیچ چیز جدید ی را به شخصیت ها و حادثه اضافه نمی نماید و اصلا دلیل وجودی اش معین نیست. ما با کاراکترهای پیچیده ای رو به رو نیستیم که فیلم زیبا ساز بخواهد از چند زاویه خصوصیات یشان را جهت مان آشکار نماید . ما با تعدادی تیپ رو به رو هستیم که به شدت سطحی هستند . طناز طباطبایی همچنان اصرار دارد که در نقش یک یک دختر آسان اغواکننده باقی بماند. نوید محمدزاده هم تیپ مردی فرصت طلب و عصبی است که جهت رسیدن به اهدافش دست به هرکاری می زند. بچه که آن وسط معلوم نیست چه می نماید ! با این تیپ ها نمی توان چنین داستانی را روایت کرد.

کدام عشق؟ آن چیزی که درباره رابطه طباطبایی و مرد می بینیم، یک دیوانگی محض است. اگر این دیوانگی است پس منبع اعتراف پایانی زن چیست؟ می خواهد به پای عشقش بسوزد؟ کدام عشق؟ با تیپ نمی توان یک وضعیت معمول را به وضعیتی غیرمعمول تبدیل کرد. این تغییر وضعیت نیازمند فردیت است. نیازمند کنشی است که از دل خصوصیات ی فردیتی بیرون می آید. نمی توان با یکسری شمایل کاریکاتوری این کار را انجام داد. آدم های سیدی صرفا برای این هستند که جریان موجود را جلو ببرند. به شدت مهندسی شده و چیده شده به نظر می رسند. هنوز به آن وهله از پختگی نرسیده اند که ما بتوانیم حیاتی مستقل جهت شان متصور شده و آن ها را باور کنیم. همین امر باعث می شود فیلم زیبا عاری از آن فضاسازی ای باشد که درام به آن احتیاج دارد. در واقع ممکن است بتوان قدرت کارگردانی را به طور کلی در دو امر فضاسازی و فرد پردازی خلاصه کرد که هردوی این موارد در دل ” میزان سن” نمود پیدا می کنند. ولی با این وجود هرچه فیلم زیبا ساز در زمینه نوشتن فیلم زیبا نامـه ضعیف است، اجرای خوب ی دارد. اجرایی که گاه ربطی به روایت موقعیت ندارد. اما در جای خود خوب است و نشانگر دانش زیبا شناختی ای که سیدی دارد. به طور مثال می توان به سکانسی اشاره کرد که زن در حال اعتراف است و چگونگی قتل زن را شرح می دهد. دوربینی سوبژکتیو که حرکت می نماید و شبه وار قاتل. یا نماهای تخت سیاه و سفید پایانی. سکانسی که زن به همراه مرد دیگر اعضای خانواده مقتول بر روی یک خط نشسته اند و پنکه ای روشن است بدون هیچ حرفی انتها می گیرد غیره… . ولی این خصوصیات ی بصری خوب خلاقانه، نمی تواند کلیتی را بسازد. برای داشتن یک فیلم زیبا خوب به چیزی خیلی بیشتر از تعدادی پلان بهتر نیاز است. در واقع می توان اینگونه گفت که سیدی در زمینه فضاسازی، میزان سن موفق است. او ذهنی تصویر گر دارد به بهتر ی می تواند قاب دکوپاژ شده اش را طراحی کرده میزان سن بدهد. مساله او را احتمالا بتوان در درجه اول در فیلم دیدنی نامـه در درجه دوم در بازی گرفتن از بازیگرانش جست جو کرد. ای کاش هومن سیدی به جای اصرار برای نوشتن فیلـم نامـه ، صرفا به عنوان کارگردان بهتر باقی بماند.




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *