موضوعات با ارزش در طراحی کردن بستهبندیها
تعریف های مختلفی را میتوان برای کلمهی بستهبندی ا کرد . براساس تعریفی که موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ارائه داده است: « بستهبندی عبارت است از تهیه و تعبیه ظرف یا محافظی که سلامت کالا را در فاصلهی تولید تا مصرف حفظ نماید» اما تعریفی دیگر بستهبندی را اینگونه معرفی کرده: «مجموعهای از مواد اولیه و ارزش افزودهای که روی مواد اولیه ایجاد میشود، به گونهای که کالای عرضه شده بتواند رضایت مشتری را تامین کند»

موضوعات باارزش در طراحی کردن بستهبندیها
از زمانی که در زمینههای مختلف مخصوصا صنعت چاپ و خط تولید کاغذ و مقوا تکنولوژی پیشرفت کرد دیگر خط و مرزها و محدودیتهای قبلی در طراحی کردن شکل و صورت بستهبندی محصولات از بین غصرفت، به شکلی که در عصر امروز هر نوع بستهبندی و شکلی را برای بستهبندی میتوان در نظر گرفت و روی هر سطحی که بخواهیم میتوانیم کار چاپ را انجام دهیم
از مهم ترین مواردی که میبایست در طراحی بستهبندی در نظر گرفت میتوان به عنوانهای پایین اشاره کرد :
طرح با ایده نو و زیبا:
بستهبندیها برای رساندن پیام خود به صورت صریح و بیواسطه برای مصرفکننده و جلب نظر آنان نیازمند این مسئله هستند که بستهبندی خود را با طراحیهای معنادار و متجانس با نوع کالا بعلاوه درج اطلاعات مکتوب روانه بازار کنند بخاطر همین به بستهبندیها عنوان “فروشندهی خاموش”نیز دادهاند .
جلب نظر و توجه مخاطب برای خرید از مهمترین دلایل و فواید بستهبندی است زیرا وی را ترغیب و تشویق به خرید محصول میکند . اما در این بین نقش طراحی مناسب، زیبا و خلاقانه از همه در تاثیرگذاری رو مخاطب بیشتر است .
در عصر امروزه بارها مشاهده کردهایم که محصولاتی بیشتر فروش دارند که از طراحیهای بهتر و خلاقانه تر استفاده میکنند، در مقایسه با این دسته از محصولات، محصولات دیگری نیز هستند که ممکن است از کیفیت بالاتر و بهتری داشته باشند اما از کیفیت بستهبندی پایینتری برخوردار باشند و فروششان از دستهی اول بدین وسیله پایینتر باشد. برای کمک به تولیدکنندگان تکنولوژی روز، طراحان خلاق و باتجربه که از بازار شناخت دارند نیز آمادگی دارند تا محصولی را به بازار عرضه کنند تا توانایی این را داشته باشد که در اولین مشاهده، چشم مخاطب را به خود نگه دارد و حتی از مخاطبینی که قصد خرید ندارند یک خریدار دائمی درست کنند.
در طراحی بستهبندی باید به چند نکته توجه کرد:
فرم:
شکل سه وجهی یا فرم را میتوان از باارزشترین و به یادماندنیترین عناصر در طراحیها نام برد. برای انتخاب فرم مناسب برای بستهبندیها بیشتر باید بر مسائل فنی و تکنیکی که در نوع ساختار هندسی موثر است تاکید صورت میگیرد.
نوع مواد اولیه نظیر ورق مقوا، ورق فلز، پلاستیک، شیشه و مانند آنها و نیز توان ماشینهای ساخته بستهها در طراحی ساختار و نوع بستهبندیها موثر است.
برای سرعت در انتقال پیام فرمها باید آشنا و با سابقه باشند ولی خیلی از موضوعاتی که کالاها جنبهی سرگرمی دارند، خلاقیت و نوآوری و بوجود آوردن یک فرم جدید جذابیت و تاثیر را چند برابر خواهد کرد.
لوگو:
برای طراحی یک نشانهی مناسب یا طراحی لوگو باید به نکاتی توجه کرد، مانند؛ ساده و همبستگی در اجزا، زبان تصویری مناسب، تفاوت داشتن و توانایی جذب و گیرایی، که در موفقیت فروش محصول مورد نظر و قشنگی بستهبندی آن تاثیر زیادی دارد. طراحی اینگونه از لوگوها باید به نحوی باشد که ویژگی محصول بستهبندی شده را حدی که امکان دارد به وسیله عکس یا نوشته بیان کند و مخاطب بتواند با تماشای آن به ارتباط بین محصول و فضای کلی بستهبندی پی ببرد و شکل لوگو را مشاهده کند.
«تیم طراحان و سازندگان بستهبندی باید بتوانند مقتضیات خاص خود بستهبندی کالای مورد نظر را، در رابطه با حمل و نقل شناسایی کنند و تدابیری بیندیشند که راحت بودن مصرفکنندگان در هنگام حمل و نقل و جابهجایی محصول، رعایت شود، چرا که این امر به فروش و محبوبیت بیشتر محصول کمک فراوانی خواهد کرد.»
علاوبر نکاتی که در بالا ذکر شد، در طراحی بسته بندی موارد مهم دیگری نیز وجود دارد که می بایست حتما به آن ها توجه کافی داشته باشید. این موارد را می توانید در سایت کی نگار www.knegar.com ملاحظه بفرمایید.